Er heerst een hardnekkig taboe op praten over zelfdoding. Mensen met suïcidegedachten voelen zich bezwaard. Daarnaast vinden mensen die zich zorgen maken om iemand in hun omgeving het zwaar om het gesprek te starten. Terwijl een gesprek het begin kan zijn van een oplossing.
1K Z1E J3
Met de landelijke publiekscampagne 1K Z1E J3 willen we het taboe op het bespreken van suïcidale gedachten doorbreken. De campagne (stimu)leert de omgeving van mensen met gedachten aan zelfdoding om het moeilijke, maar belangrijke gesprek over zelfdoding aan te gaan. Pas als men de mensen in hun omgeving ‘echt ziet’ is het mogelijk om te handelen. Als onderdeel van de campagne staan er nu door heel Nederland bankjes die ruimte bieden voor een goed gesprek. De bankjes zijn te herkennen aan de plaque met de tekst ‘Een goed gesprek begint met iemand écht zien’, het 1K Z1E J3-logo en een QR-code.
‘Vraag Maar Online Training
Een belangrijke gedragsdoelstelling van de campagne is dat meer mensen de ‘Vraag Maar Online Training’ gaan volgen. In deze gratis online training leren mensen hoe ze het gesprek kunnen voeren over gedachten aan zelfdoding en daarmee mogelijk iemand kunnen helpen. Na een training gericht op volwassenen is er nu ook een Vraag Maar Online Training gericht op suïcidepreventie bij jongeren.
Linda.podcast ‘113 met Sofie’
Het aantal suïcides onder Nederlandse mannen van middelbare leeftijd is bijna twee keer zo hoog als bij vrouwen. Om het taboe op praten over suïcide onder deze risicogroep te doorbreken hebben we de krachten gebundeld met LINDA. In de vierdelige LINDA.podcast ‘113 met Sofie’ gaat presentatrice Sofie van den Enk in gesprek met onder andere bekende Nederlandse mannen over suïcide en depressie. Waarom is het voor mannen zo lastig om over hun gevoel te praten en hoe kan hun omgeving daarbij helpen?
Brede communicatie-inzet
Met een brede communicatie-inzet maken we gebruik van zoveel mogelijk kanalen die ons kunnen ondersteunen in dit doel. Denk hierbij aan de eigen social media kanalen en site van 113, de inzet van onze partners als gemeenten, GGD’en en GGZ, maar ook de inzet van een netwerk aan ambassadeurs die onze boodschap kracht bij willen zetten. Immers, hoe breder de inzet van de boodschap, hoe groter de kans dat deze overkomt.
Wat willen we bereiken?
We willen dat mensen signalen van suïcidaliteit herkennen en ernaar durven vragen om vervolgens door te verwijzen naar hulp. Dit doen we door niet de nadruk te leggen op de personen die mogelijk suïcidale gedachten hebben, maar juist op hun omgeving.
Daarnaast willen we burgers en zorgverleners ervan bewust maken dat aan dit maatschappelijke probleem iets te doen is. Door middel van een brede communicatie-inzet zetten we hier een belangrijke stap in.
“Een gesprek kan het begin zijn van een oplossing”
‘Samen Minder Suïcide’ is een netwerk van partijen en organisaties die middenin de samenleving staan en gedreven zijn om samen, domeinoverstijgend suïcidepreventie verder te brengen.
113 Zelfmoordpreventie
Copyright © 2023. Alle rechten voorbehouden
Ook kunt u als school bijdragen door een van onderstaande programma’s te implementeren. Sommige programma’s zijn eenvoudiger te implementeren dan anderen. Zo vraagt STORM meer tijd, maar u kunt wel alvast starten met een aantal onderdelen van het programma.
Als (grote) werkgeversorganisatie kunt u afspraken maken met instanties die laagdrempelige toegang tot psychologen geven. Wanneer een jongvolwassen medewerker mentale problemen ervaart, kan deze laagdrempelige zorg mogelijk voldoende zijn of de wachtlijstperiode tot de reguliere zorg overbruggen. Het kan gaan om specifieke trainingen, zoals examentraining, of individuele begeleiding.
Als zorginstelling kunt u bijdragen door aan te sluiten bij de communicatiemiddelen van de doelgroep. Maak bijvoorbeeld gebruik van:
Als iemand met suïcidale gedachten aanklopt voor hulpverlening is er vaak een wachttijd voor de behandeling kan beginnen. Maar het risico van wachten en niets doen is groot. Als gemeente kunt u helpen de wachttijd te overbruggen door een contract sluiten met de Eigen Kracht Centrale en dit bekend te maken bij zorgprofessionals. De Eigen Kracht Centrale helpt mensen in moeilijke situaties om de eigen regie te pakken door met hun netwerk een plan te maken.
Als zorgorganisatie kunt u bijdragen door de ‘leidraad suïcidepreventie jongeren, een netwerkbrede werkwijze’ te implementeren (zowel geldig voor 18- als 18+). U kunt onder andere:
Behandeling richten op zowel de suïcidaliteit als de onderliggende problematiek .
Als school kunt u bijdragen door te zorgen dat er een suïcidepreventie- en postventieprotocol is. Bekijk de materialen die specifiek zijn ontwikkeld om onderwijsinstellingen hierin te ondersteunen.
U kunt bijdragen door zich bewust te zijn van de risicofactoren en extra alert te zijn bij de jongeren en jongvolwassenen die binnen de risicogroep vallen. Welke onderzoeken zijn relevant?
U kunt bijdragen door zoveel mogelijk mensen in uw organisatie die contact hebben met jongvolwassenen op te leiden als gatekeeper. Bekijk het trainingsaanbod voor gatekeepers van 113 Zelfmoordpreventie.
U kunt bijdragen door het gesprek aan te blijven gaan met jongvolwassenen die iemand hebben verloren aan zelfdoding. U kunt ze onder andere verwijzen naar de website Stilgeweest, gericht op jonge nabestaanden van zelfdoding
Houd Moed is een online platform voor iedereen die te maken heeft (gehad) met zelfdoding. Het platform publiceert hoopvolle verhalen van mensen die ooit kampte met suïcidaliteit. U kunt bijdragen door Houd Moed te verspreiden onder jongvolwassenen.
U kunt bijdragen door laagdrempelige organisaties bekend te maken bij jongvolwassen en initiatieven in de regio op te zetten of te ondersteunen.
U kunt bijdragen door deze campagnes te verspreiden, bekend te maken of aan te sluiten:
In de gratis online training leren deelnemers hoe ze het gesprek met een jongere kunnen voeren over gedachten aan zelfdoding en daarmee mogelijk iemand kunnen helpen. U kunt bijdragen door de training te volgen en te verspreiden. Bijvoorbeeld door ouders van jongvolwassenen en anderen die in contact komen met jongvolwassenen te vragen de training te volgen.
U kunt bijdragen door meer awareness te creëren over de voor- en nadelen van sociale media.
Inzetten van universele preventielessen
U kunt bijdragen door als school, gemeente of (sport)organisatie algemene preventielessen te geven aan jongeren. Enkele organisaties die dit aanbieden zijn:
U kunt bijdragen door campagnes gericht op jongvolwassenen te verspreiden, bekend te maken of aan te sluiten. Enkele campagnes zijn: