Nieuws
13 maart 2023
Uit meerdere studies blijkt dat LHB-jongeren kwetsbaar zijn voor suïcidegedachten en -pogingen. Het lesprogramma ‘Lief, liever, liefst’ zet middelbare scholieren op een positieve en herkenbare manier aan het denken over seksuele diversiteit. Meer dan 40 middelbare scholen deden al mee aan de leesinterventie. In de zomer van 2023 is er een uitbreiding van het lespakket beschikbaar.
‘Lief, liever, liefst’ is een project uit de Landelijke Agenda Suïcidepreventie. Projectleiders Diana van Bergen en Sanne Parlevliet, universitair hoofddocenten bij de Rijksuniversiteit Groningen, willen met het lesprogramma iets positiefs betekenen voor LHB-jongeren. Diana: “Uit onderzoek weten we dat het met een deel van deze jongeren nog niet goed gaat. Dat heeft veel te maken met hoe er in hun omgeving gereageerd wordt op seksuele diversiteit. Denk aan pestgedrag en discriminatie. Wij willen de last om hier iets aan te doen niet alleen op de schouders van LHB-jongeren zelf leggen, maar ook heel duidelijk hun omgeving aanspreken. Daarom zijn we met ons project de scholen ingegaan.”
Kijkje in het hoofd van leeftijdsgenoten
’Lief, liever, liefst’ is een leesinterventie. Projectleider Sanne: “Tijdens het vak Nederlands lezen onderbouwleerlingen een aantal fragmenten uit jeugdboeken over verliefdheid. Zo krijgen ze een kijkje in het hoofd van leeftijdsgenoten die verliefd worden, maar dan op iemand van hetzelfde geslacht. Hiermee sluiten we aan bij de ingebeelde contacthypothese. Dit houdt in dat je via lezen als het ware in contact komt met iemand anders. Je leert iemands gedachten en gevoelens kennen. En misschien blijkt dan wel dat iemand van wie je het niet had verwacht best op jou lijkt of vergelijkbare gevoelens heeft.”
Uitbreiding lespakket
Vanaf de zomer 2023 is er een uitbreiding van het lespakket beschikbaar. Afgelopen jaar hebben meerdere docenten meegedacht over de uitbreiding van het lespakket. Hierin is meer ruimte voor interactie, keuze tussen meerdere fragmenten en opdrachten, fragmenten over meerdere vormen van liefde en er komt een veel uitgebreidere handleiding voor docenten bij. Dit voorjaar blijft de huidige versie nog beschikbaar. Daarnaast gaan Diana en Sanne aan de slag met een nieuwe leesinterventie die zich richt op genderdiversiteit.
Effectmeting en ervaringen vanuit LHB-leerlingen met de lessen
Samen met junior onderzoeker Elise Stiekema doen Diana en Sanne onderzoek naar het effect van de leesinterventie op de houding van jongeren ten aanzien van seksuele diversiteit. De analyses zijn in volle gang. Ruim 2.000 leerlingen hebben een vragenlijst ingevuld. Alle ingevulde vragenlijsten (voor, na en drie maanden na afloop van de lessen) worden gebruikt voor de effectmeting. Ten eerste wordt onderzocht of de houding van leerlingen t.a.v. seksuele diversiteit verandert. Ook wordt gemeten op welke manier LHB-gerelateerd pestgedrag voorkomt op scholen en of leerlingen hierbij (durven) ingrijpen. Daarnaast interviewen de onderzoekers LHB-jongeren zelf om erachter te komen hoe zij de leesinterventie ervaren hebben en welke invloed de interventie heeft op hun welzijn.
Het ‘Lief, liever, liefst’ lespakket gratis ontvangen?
Neem contact op met de onderzoekers via lieflieverliefst@rug.nl.
‘Samen Minder Suïcide’ is een netwerk van partijen en organisaties die middenin de samenleving staan en gedreven zijn om samen, domeinoverstijgend suïcidepreventie verder te brengen.
113 Zelfmoordpreventie
Copyright © 2023. Alle rechten voorbehouden
Het Trimbos-instituut en Pharos bieden een waardevolle handreiking om gemeenten te ondersteunen bij het ontwikkelen van beleid rond mentale gezondheid voor kinderen en jongeren. De handreiking biedt een helder stappenplan voor het opstellen van een breed gedragen plan, inclusief tips voor beleidsinvulling en inspirerende voorbeelden.
De Studenten Welzijnswijzer helpt studentverenigingen bij het organiseren van preventieve en curatieve maatregelen voor het mentale welzijn van hun leden; een initiatief van Avans Hogeschool en Stichting Lieve Mark.
U kunt bijdragen door meer awareness te creëren over de voor- en nadelen van sociale media.
Kinderen en jongeren ontwikkelen zich het best als het goed met ze gaat. Als ze lekker in hun vel zitten, zichzelf kunnen zijn en gezond en veilig opgroeien in een kansrijke omgeving. Vanuit het onderwijs werken aan welbevinden doe je samen met leerlingen, ouders, professionals in en rond het onderwijs en beleidsmakers. En met een schoolbrede inzet: op alle lagen in en om de school en met verschillende acties en interventies die op elkaar aansluiten.
Meer weten?
Bekijk dan de website van Welbevinden op School, het landelijke kennis- en ondersteuningsprogramma van Pharos en het Trimbos-instituut. Welbevinden op School is er voor professionals in onderwijs, GGD en beleid. De kennis en tools helpen je snel op weg om vanuit een duurzame, gezamenlijke visie te werken aan welbevinden. Welbevinden op School is kennispartner van Gezonde School.
Stichting PraatErover! plaatst gecertificeerde psychische hulpverleners die begaan zijn met jongvolwassenen op studentenverenigingen (gezelligheids- culturele- en sportverenigingen). Op deze manier krijgen studenten toegang tot toegankelijke gratis psychische hulpverlening zonder wachtrij.
Met Rondom Jong van Trimbosinstituut, NCJ en GGD GHOR Nederland versterk je depressiepreventie op scholen en de ketensamenwerking in je regio rond jongeren. Materialen zijn gratis verkrijgbaar.
Dan kunt u hen wijzen naar www.stilgeweest.nl of www.toenwashetstil.nl. Deze websites bieden informatie en verhalen van jongeren en volwassenen die lotgenoten zijn. Ze behandelen rouw na zelfdoding, zodat nabestaanden zich minder alleen voelen. Uiteindelijk heeft dit een (bewezen) preventieve werking op verdere zelfdodingen.
Ook kunt u als school bijdragen door een van onderstaande programma’s te implementeren. Sommige programma’s zijn eenvoudiger te implementeren dan anderen. Zo vraagt STORM meer tijd, maar u kunt wel alvast starten met een aantal onderdelen van het programma.
Als (grote) werkgeversorganisatie kunt u afspraken maken met instanties die laagdrempelige toegang tot psychologen geven. Wanneer een jongvolwassen medewerker mentale problemen ervaart, kan deze laagdrempelige zorg mogelijk voldoende zijn of de wachtlijstperiode tot de reguliere zorg overbruggen. Het kan gaan om specifieke trainingen, zoals examentraining, of individuele begeleiding.
Als zorginstelling kunt u bijdragen door aan te sluiten bij de communicatiemiddelen van de doelgroep. Maak bijvoorbeeld gebruik van:
Als iemand met suïcidale gedachten aanklopt voor hulpverlening is er vaak een wachttijd voor de behandeling kan beginnen. Maar het risico van wachten en niets doen is groot. Als gemeente kunt u helpen de wachttijd te overbruggen door een contract sluiten met de Eigen Kracht Centrale en dit bekend te maken bij zorgprofessionals. De Eigen Kracht Centrale helpt mensen in moeilijke situaties om de eigen regie te pakken door met hun netwerk een plan te maken.
Jongvolwassenen kunnen ook gewezen worden op de WachtVerzachter. Dat is een organisatie die zich inzet voor mensen die in afwachting zijn van psychische hulp. Tot nu toe in Dronten, Utrecht en Lelystad (17+ jaar) en in Kampen en Eindhoven (18- jaar). Zij worden direct gekoppeld aan een ervaringsdeskundige die hun situatie (h)erkent. Jongvolwassenen kunnen meteen aan de slag in een veilige omgeving waarin niets hoeft en alles mag. Daarnaast worden er diverse activiteiten georganiseerd gericht op ontmoeting, ontspanning en verdieping.
Als zorgorganisatie kunt u bijdragen door de ‘leidraad suïcidepreventie jongeren, een netwerkbrede werkwijze’ te implementeren (zowel geldig voor 18- als 18+). U kunt onder andere:
Behandeling richten op zowel de suïcidaliteit als de onderliggende problematiek.
Bij de leidraad zijn handreikingen verschenen over:
Als onderwijsinstelling kunt u bijdragen door te zorgen dat er een suïcidepreventie- en postventieprotocol is. Bekijk de materialen die specifiek zijn ontwikkeld om onderwijsinstellingen hierin te ondersteunen.
U kunt bijdragen door zich bewust te zijn van de risicofactoren en extra alert te zijn bij de jongeren en jongvolwassenen die binnen de risicogroep vallen. Welke onderzoeken zijn relevant?
U kunt bijdragen door zoveel mogelijk mensen in uw organisatie die contact hebben met jongvolwassenen op te leiden als gatekeeper. Bekijk het trainingsaanbod voor gatekeepers van 113 Zelfmoordpreventie.
Afgeleid van deze Gatekeepertraining biedt 113 voor toekomstige zorgprofessionals verschillende e-learning modules (inclusief aanvullend lesprogramma) over suïcidepreventievaardigheden, zowel voor alle MBO en HBO Zorg- en Welzijnsopleidingen als voor WO-psychologen.
U kunt bijdragen door het gesprek aan te blijven gaan met jongvolwassenen die iemand hebben verloren aan zelfdoding. U kunt ze onder andere verwijzen naar de website Stilgeweest, gericht op jonge nabestaanden van zelfdoding
Houd Moed is een online platform voor iedereen die te maken heeft (gehad) met zelfdoding. Het platform publiceert hoopvolle verhalen van mensen die ooit kampte met suïcidaliteit. U kunt bijdragen door Houd Moed te verspreiden onder jongvolwassenen.
U kunt bijdragen door laagdrempelige organisaties bekend te maken bij jongvolwassen en initiatieven in de regio op te zetten of te ondersteunen.
U kunt bijdragen door deze campagnes te verspreiden, bekend te maken of aan te sluiten:
In de gratis online VraagMaar-training leren deelnemers hoe ze het gesprek met een jongere kunnen voeren over gedachten aan zelfdoding en daarmee mogelijk iemand kunnen helpen. U kunt bijdragen door de training te volgen en te verspreiden. Bijvoorbeeld door ouders van jongvolwassenen en anderen die in contact komen met jongvolwassenen te vragen de training te volgen.
Voor onderwijsprofessionals, sociaal werkers, etc. die werken met jongeren tussen ongeveer 11 en 18 jaar en ook aandacht willen besteden aan seksuele en genderdiversiteit, is er de e-learning Weet jij hoe het ècht gaat met de jongeren in jouw dagelijkse werk? Uit onderzoek blijkt dat namelijk LHBTI-jongeren veel vaker kampen met depressie dan hun heteroseksuele en cisgender leeftijdsgenoten.
U kunt bijdragen door meer awareness te creëren over de voor- en nadelen van sociale media.
Inzetten van universele preventie'lessen'
U kunt bijdragen door campagnes gericht op jongvolwassenen te verspreiden, bekend te maken of aan te sluiten. Enkele campagnes zijn: